Cum se masoara compresia unui motor?

Motorul este componenta care indeplineste un rol major pentru functionarea oricarui automobil. Defectiunile acestuia pot fi dificil sau imposibil de remediat si implica, in majoritatea cazurilor, costuri usturatoare pentru buzunarele soferilor. 

O metoda de a identifica eventualele nereguli majore ale motorului este testul de compresie. Acesta este foarte usor de realizat, doar folosind cateva instrumente dedicate iar informatiile obtinute astfel sunt extrem de utile mai ales pentru a testa perfomantele masinilor second-hand. 

Ce reprezinta raportul de compresie a motorului?

Motorul indeplineste functii complexe, ceea ce inseamna ca in optimizarea perfomantelor sale sunt implicati mai multi factori. Printre acestia se numara puterea, kilowatii, capacitatea cilindrica si raportul de putere sau de compresie. 

Raportul de compresie se calculeaza pornind de la volumul camerei de ardere dintr-un piston atunci cand acesta se afla in treapta cea mai de jos supra volumul camerei de ardere cand pozitia pistonului este in pozitia cea mai ridicata. 

Cu cat raportul de compresie genereaza o valoare mai mare, cu atat puterea motorului creste. 

Cand poti realiza masurarea compresiei motorului?

Exista mai multe cazuri in care testul de compresie a motorului isi gaseste justificarea. Iata cand poti efectua aceasta masuratoare: 

  • Deoarece ofera un diagnostic in legatura cu starea motorului, testul de compresie se dovedeste a fi foarte util in cazul in care vrei sa cumperi o masina la mana a doua
  • Testul de compresie poate fi realizat si in cazul in care sesizezi o scadere a perfomantelor motorului;

Care este valoarea optima a raportului de compresie?

Raportul optim  de compresie nu are o valoare standard pentru toate vehiculele, caci el difera in functie de marca masinii si, desigur, de motorizarea acesteia. Totusi, exista anumite intervale generale pe care le putem folosi drept puncte de referinta, respectiv:

  1. 16-24 bari pentru motoarele diesel;
  1. 6-10 bari pentru motoarele pe benzina. 

In cazul automobilelor de competitie, raportul de compresie poate atinge praguri fabuloase, de 12.5 la 1. Acest lucru este favorizat de utilizarea unui carburant special pentru cursele de masini. 

Cum efectuezi testul de compresie? 

Realizarea testului de compresie se poate face in aproape orice service specializat, dar si acasa. 

Daca optezi pentru cea de-a doua varianta, ai in vedere procurarea instrumentelor necesare pentru acuratetea masuratorii. Astfel, vei avea nevoie de un echipament specializat denumit compresmetru care nu costa mai mult de 200 Ron. Cu ajutorul acestuia vei masura gradul de compresie al fiecarui piston. 

Pe langa acest instrument iti va fi necesara si o cheie de bujii si, de ce nu, de o mana de ajutor din partea unui prieten. 

  1. Scoate cablurile bujiilor. 
  2. Deconecteaza furtunele de alimentare de la nivelul injectoarelor.
  3. Scoate, pe rand, bujiile. 
  4. Introdu compresmetrul in locul destinat bujiei. 
  5. Cu ajutorul celei de-a doua persoane, se va actiona miscarile vibrochenului. 
  6. Citeste valorile afisate pe manometru, dupa 6-8 rotatii complete ale arborelui cotit. 
  7. Repeta operatiunile pentru fiecare piston in parte. 

Ce este testul de compresie ud?

Testul de compresie ud se poate realiza urmand pasii descrisi anterior. Singura diferenta este ca se vor turna cateva picaturi de ulei in cilindru in suportul prevazut pentru bujie. 

Testul de compresie ud este o metoda suplimentara de verificare a starii motorului. Daca intre prima si cea de-a doua masuratoare exista diferente semnificative (mai exact daca se obtin valori mai mari la testul de compresie ud decat la cel fara ulei), atunci probabil ca se impune resegmentarea motorului.


Sursa foto: https://www.pexels.com/photo/auto-auto-racing-automobile-automotive-355913/

Share

Comments

comments