Despre alegerea anvelopelor de iarna

Anvelope de iarna

 

Sursa foto: blog.dcag.ca

 

Necesitatile masinilor difera de la sezon la sezon. Pentru ca un autovehicul sa dea randament maximum pe timp de iarna, este necesar sa alegi uleiul de motor potrivit, lichidul de parbriz potrivit si, cel mai important, cauciucurile potrivite.

 

Anvelopele au o importanta aparte, deoarece acestea reprezinta singurul punct de contact dintre masina si carosabil. De tipul cauciucurilor depinde manevrabilitatea si stabilitatea masinii.

Despre specificatiile de pe lateralul anvelopelor

Atunci cand alegi anvelopele, in special pentru cele de iarna, este important sa stii care este semnificatia indicilor notati pe lateralul anvelopei. Toate simbolurile acelea reprezinta factori de performanta, dintre acestia nu trebuie sa lipseasca pentru niciun tip de cauciucuri:

  • dimensiunile anvelopei (latime, inaltime, diametru);
  • eficienta consumului de combustibil, testata la o viteza de 80 km/h conform legislatiei europene, cu o sarcina a masinii echivalenta cu 80% din indicele de sarcina al cauciucurilor;
  • indicele de viteza, ce reprezinta viteza maxima (km/h) pe care o anvelopa o poate suporta, transportant sarcina maxima mentionata ca indice de sarcina;
  • indicele de sarcina, ce reprezinta sarcina maxima (kg) pe care un cauciuc il poate suporta la viteza maxima indicata de indicele de viteza;
  • indicele de poluare fonica stabilit in urma unor testari de rulare a masinii cu 80km/h;
  • capacitatea de franare pe carosabil umed – cauciucurile de iarna sunt testate la temperaturi cuprinse intre 2 si 20 de grade Celsius, stratul de apa de pe sosea intre 0,5 si 1,5 mm, iar franarea se realizeaza cu 4 cauciucuri cu ABS intre 80 si 20 km/h.

Ce mai trebuie sa stii despre anvelopele de iarna?

Este important de stiut ca anvelopele de iarna nu au numai breakere diferite fata de cele de vara, ci si o compozitie diferita de cele all-season sau cele de vara: cauciucurile de iarna contin mai mult cauciuc natural si dioxid de siliciu pentru a evita intarirea cauciucului sintetic la temperaturi joasa si a pastra o capacitate de tractiune potrivita conditiilor sezonului rece prelungit.

Design-ul anvelopelor de iarna presupune anumite benzi pe profilul caii de rulare ce asigura o tractiunea mai buna pe zapada, precum si evacuarea apei de sub anvelope.

Este nevoie de anvelope de iarna indiferent de tipul masinii – unii soferi considera ca SUV-urile nu necesita cauciucuri pentru sezonul rece, insa acestea franeaza mai prost cu anvelope de vara sau all-season pe zapada, din cauza masei totale mai mari a masinii.

Este nevoie de anvelope de iarna si pe puntea din fata, si pe cea din spate, astfel incat sa nu fie afectata stabilitatea masinii in curbe sau la drum lung.

Marcajul “M+S” nu este suficient in sezonul rece – anvelopele cu marcajul “M+S” (mud and snow = namol si zapada) sunt mai putin rele decat cele de vara si decat unele dintre cele all-season, insa nu au aceeasi aderenta ca unele create special pentru conditii de carosabil umed, polei, nivel crescut de zapada si asa mai departe.

Despre legislatia privind anvelopele de iarna

In Romania, in perioada 1 noiembrie – 31 martie, posibilitatea ca drumurile sa fie acoperite cu zapada si/sau gheata este mai mare decat in multe dintre tarile europene, motiv pentru care, conform legislatiei actuale, instalarea anvelopelor de iarna este obligatorie.

Indicatoarele rutiere ar trebuie sa semnaleze, in acelasi timp, care sunt drumurile unde utilizarea lanturilor de zapada este obligatorie, motiv pentru care toti soferii trebuie sa se asigure ca au in portbagaj lanturi de zapada atunci cand pornesc la drumuri prin tara.

Nu este vorba numai despre respectarea legii, ci si despre siguranta proprie si a pasagerilor pe care ii transporti cu masina ta.

Share

Comments

comments

Add a Comment