Sonda Lambda – ce este, unde este situată și tot ce trebuie să știi despre această componentă auto

Sonda Lambda este o componentă a motorului unui autoturism care are funcția de a asigura un consum cât mai redus de combustibil și eliminarea a cât mai puține gaze poluante, după arderea combustibilului. Acest senzor de oxigen are, contrar dimensiunilor sale reduse, un rol extrem de important pentru buna funcționare a mașinii tale. Atunci când se defectează, sonda Lambda îți poate da mari bătăi de cap. Pentru a preveni situațiile neplăcute, când mașina nu mai „trage”, iar consumul de combustibil a crescut exagerat de mult, ți-am pregătit cele mai importante întrebări, dar și răspunsurile la acestea, pe care le-ai putea avea despre sonda Lambda. 

Ce este și ce rol are sonda Lambda?

Unde este localizată sonda Lambda?

De ce mașina ta are nevoie de sonda Lambda?

Tipuri de sonda Lambda

Cum anume funcționează sonda Lambda?

Sonda Lambda defectă – când se schimbă?

Ce tip de Sonda Lambda se potrivește pe mașina ta?

Ce este și ce rol are sonda Lambda?

Sonda Lambda joacă rolul unui senzor care măsoară constant cantitatea de oxigen regăsit în gazele evacuate pe țeava de eșapament a mașinii. Situată pe tubulatura de evacuare a autoturismelor, sonda Lambda transmite în timp real informații către Unitatea de Control a Motorului, populară mai degrabă sub forma acronimului ECU, așa cum este regăsită și în cartea mașinii pe care o conduci. Mai exact, sonda Lambda este un conductor de curent electric, cu variații ale intensității datorate cantității de oxigen care traversează sonda. Aceasta este prevăzută la interior cu un material ceramic poros din dioxid de zirconiu ce permite moleculelor de oxigen să o tranziteze. În sezonul rece sau imediat după pornirea motorului, sonda Lambda este ajutată să ajungă la temperatura optimă de funcționare, adică până în momentul în care gazele de eșapament ating valori de peste 400 de grade Celsius, cu ajutorul unei rezistențe.

Unde este localizată sonda Lambda?

Dacă ai o mașină mai nouă de anul 1996, poți localiza sonda Lambda în spatele convertorului catalitic. Dacă autoturismul pe care îl conduci este mai vechi de anul 1996, când a început folosirea sistemului de diagnosticare OBDII, atunci vei putea localiza sonda Lambda înainte de catalizator, chiar în sistemul de evacuare. 

De ce mașina ta are nevoie de sonda Lambda?

Probabil știi deja că subiectul poluării mediului devine, de la an la an, din ce în ce mai sensibil. Majoritatea statelor lumii se preocupă de găsirea unei soluții eficiente pentru a reduce cât mai mult emisiile de gaze eliberate în atmosferă pe țevile de eșapament ale mașinilor. De aceea, constructorii de mașini au adaptat tehnologia la nevoia de deplasare din ce în ce mai ridicată în rândul șoferilor și au găsit o soluție foarte bună pentru a stopa eliberarea gazelor arse incomplet. Acum mai bine de 25 de ani, specialiștii în domeniul auto au dezvoltat senzorul care poartă astăzi numele de sonda Lambda, ce permite reducerea cu până la 90% a emisiilor de gaze toxice în mediul înconjurător. 

Tipuri de sonda Lambda

Poți întâlni cinci tipuri fundamental diferite de sonde Lambda, în funcție de mașina pe care o conduci. Iată care sunt acestea!

1. Sonda Lambda neîncălzită

Fabricată pentru prima dată de către compania Bosch în 1976, acest tip de sonda Lambda este caracterizată printr-un element ceramic cu dioxid de zirconiu care generează tensiuni într-un mediu cu un conținut ridicat de gaze.

2. Sonda Lambda încălzită

Aceeași companie a perfecționat modelul de sondă Lambda lansat anterior adăugându-i o rezistență în interiorul senzorului, care poate atinge temperatura ideală de funcționare a acesteia în maximum un minut.

3. Sonda Lambda planară

În 1997, Bosch a lansat un alt model, superior celorlalte două apărute înaintea acestuia. Spre deosebire de variantele precedente, sonda Lambda planară utilizează o tehnologie senzorială și are o formă mult mai plată decât celelalte, de unde își ia și denumirea. Este fabricată din ceramică și dioxid de zirconiu. 

4. Sonda Lambda planară cu bandă largă

Acest model este cel mai exact dintre toate, atunci când vine vorba de măsurarea cu precizie a emisiilor de gaze evacuate. Având și un design aparte, sondele Lambda din această categorie sunt fabricate dintr-un element ceramic planar și dioxid de zirconiu, combinație ideală pentru reducerea emisiilor chiar și imediat după pornirea motorului. Folosit la ultimele modele de motoare, acest tip de sonda Lambda va permite încălzirea mult mai rapidă a senzorilor.

5. Sonda Lambda cu titan

În loc să genereze un semnal de tensiune care se modifică odată cu raportul dintre oxigen și carburant, la fel ca celelalte tipuri, acest model de sonda Lambda modifică rezistența senzorului. Varianta cu titan este folosită la mai puțin de 0,5% dintre mașinile care circulă la nivel mondial.

Cum anume funcționează sonda Lambda

Sonda Lambda are capacitatea de a măsura cu precizie cantitatea de oxigen evacuată în urma procesului de ardere a combustibilului în interiorul motorului, reducând emisia de noxe și sporind eficiența catalizatorului. Pentru a putea menține o viteză constantă a mașinii, sistemul se activează automat și previne reducerea amestecului de aer și combustibil, ceea ce face ca deplasarea autoturismului să se efectueze constant. Practic, sonda Lambda transmite motorului comanda de a injecta mai mult combustibil până la atingerea unui echilibru în amestecul final. 

În cazul în care sonda Lambda detectează o cantitate prea mare de oxigen în gazele evacuate, va dicta motorului să consume mai mult combustibil, iar în cazul în care amestecul este prea sărac în oxigen, sonda va cere reducerea consumului. 

Sonda Lambda defectă – când se schimbă

La fiecare trei ani de utilizare constantă a mașinii sau la fiecare 30.000 de kilometri, în funcție de care termen se împlinește mai întâi, este recomandat să treci cu mașina printr-un service auto, unde specialiștii vor verifica starea de funcționare a sondei Lambda. Poți ajunge pentru verificarea acestui senzor și mai devreme de atât, în cazul în care mașina pe care o conduci începe brusc să consume mai mult combustibil decât o făcea până acum sau nu mai răspunde ca înainte la comanda de accelerare rapidă. Cel mai probabil, de vină pentru acest fapt este sonda Lambda, care anunță o defecțiune. 

Mai poate fi luată în discuție situația în care etanșarea admisiei de aer sau a circuitelor de reglaj vacuumatic nu funcționează corespunzător, ceea ce în limbaj popular se numește „aer fals” și induce în eroare sonda Lambda. Aceasta va trimite către ECU informația eronată că amestecul de oxigen și gaze arse este prea sărac, iar pompa va trimite mai mult combustibil. În această situație, motorul se va „îneca” în timpul deplasării mașinii, ceea ce poate duce într-un timp foarte scurt la uzura prematură a acestuia și la deteriorarea catalizatorului. 

Semnele pe care ți le dă mașina nu trebuie niciodată ignorate, așa că fă o vizită la service-ul auto cât mai curând, dacă sesizezi unul dintre următoarele semne:

  • catalizatorul este deteriorat
  • mașina consumă mai mult decât de obicei
  • mașina nu mai accelerează ca înainte
  • emisiile mașinii au o concentrație prea mare de monoxid de carbon
  • motorul se „îneacă” sau funcționează neregulat

Ce tip de Sonda Lambda se potrivește pe mașina ta?

Dacă nu știi sigur ce tip de sonda Lambda se potrivește pentru motorul mașinii tale, ai o posibilitate de a merge la sigur, alegând unul dintre modelele de senzori universali. Compania Bosch a creat nu mai puțin de 9 tipuri de sonde care se potrivesc pe orice mașină, ca să nu-ți mai bați capul, încercând să respecți normele impuse de Uniunea Europeană. Modelele dintre care poți alege sunt foarte rezistente chiar și la temperaturi extreme și nu sunt afectate de vibrațiile care vin de la motor, pe care le poți găsi și în oferta de piese auto online de la autohut.ro

Dacă nu vrei să îți cheltuiești toți banii la pompele din benzinării și dacă vrei să ai parte de o mașină al cărei motor funcționează fără cusur, nu întârzia înlocuirea sondei Lambda și bucură-te de călătorii perfecte!

Share

Comments

comments