Top 4 lucruri pe care este bine sa le stii despre motor

Motorul este “piesa” centrala a masinii si, atunci cand prezinta nereguli de functionare, trebuie sa identifici cat mai repede care este cauza lor. Defectiunile acestui ansamblu pot fi destul de greu de remediat, necesitand, de regula, sume mai mari de bani. Pentru a intelege mai bine cum functioneaza, dar si cum anume il poti proteja de eventuale disfunctionalitati, citeste informatiile oferite in acest articol.

4 lucruri pe care sa le stii despre motor: componente si mecanism de functionare

1. Motorul este compus atat din componente fixe, cat si mobile. Iata care sunt principalele piese:

 -Partile fixe ale motorului: bloc motor, chiulasa, baia de ulei.

Partile mobile: piston, biela, arbore cotit, axa cu came, supape, volant.

  1. Mecanismul de aprindere a motoarelor functioneaza fie prin comprimare (la motoarele care folosesc motorina), fie prin scanteie (asa cum se intampla la motoarele care functioneaza pe benzina).
  2. Motoarele cu aprindere prin scanteie in patru timpi sunt cele care se utilizeaza in constructia de automobile.
  3. Ciclul motoarelor cu ardere interna, in patru timpi si patru pistoane, se realizeaza in etape.

 

Afla, pe scurt, care este principiul de functionare:

  1. Admisia – pistonul coboara, se deschide supapa de admisie iar o cantitate de amestec de aer si carburant este absorbita.
  2. Compresia – pistonul urca, mixul de benzina si aer este comprimat in camera compresiva a cilindrului.
  3. Aprinderea – se aprinde amestecul de carburant prin intermediul unei scantei date de catre bujie.
  4. Evacuarea – in aceasta etapa, gazele arse sunt evacuate prin deplasarea pistonului si a supapelor de evacuare.

 

Dupa ce se incheie ultima etapa, intreg ciclul motor este reluat.

Intretinerea motorului

  • Piesele mobile ale motorului au nevoie de lubrifiere pentru a putea realiza corect miscarile sau rotatiile. Tocmai acesta este rolul uleiului de motor; acesta se degradeaza direct proportional cu cresterea rulajului masinii, de aceea se recomanda sa fie schimbat la o perioada de aproximativ un an, sau la atingerea pragului cuprins intre 10.000-15.000 de km. Daca uleiul si-a pierdut proprietatile, fiecare deplasare cu masina grabeste uzarea pieselor si impiedica buna functionare a autovehiculului.
  • Din cauza combustibilului care este ars in interiorul sau, la nivelul motorului se produce o mare cantitate de caldura. Aceasta provoaca supraincalzirea sa si este un factor major al defectarii lui. Un rol important in mentinerea temperaturii optime la nivelul motorului ii revine sistemului de racire. El asigura transferul antigelului (care este lichidul de racire), de la motor la radiator. Din acesta cauza, recipientul antigelului trebuie verificat si completat periodic, pentru a fi la nivelul optim indicat si la concentratia corecta.
  • Situatia motoarelor turbo necesita o atentie speciala. Ele au la baza un turbocompresor care pompeaza spre motor o cantitate mai mare de aer, fapt care creste puterea motorului. Asta are drept consecinta o supraincalzire si mai sporita decat in cazul motoarelor obisnuite, ceea ce inseamna ca uleiul de motor trebuie inlocuit mai des. De asemenea, daca ai o masina cu motor turbo este bine ca, dupa o calatorie, sa nu opresti imediat motorul, ci sa astepti 2-3 minute la relanti, pentru a se raci uleiul si prin acesta si turbocompresorul.

 

De multe ori, in timpul mersului, sesizezi anumite nereguli de functionare a masinii tale, care pot fi influentate chiar de o defectiune a motorului. Cand o piesa este defecta, in acest ansamblu numit motor, aceasta poate uza prematur si alte piese din jurul sau, de aceea este bine sa fie inlocuita la timp.  O astfel de verificare este de preferat sa fie facuta intre aproximativ 60.000-90.000 de km, cat si la fiecare revizie.  In aceasta situatie, iti recomandam sa consulti parerile avizate ale specialistilor de la service-ul Atelierul Autohut.

 

Sursa: www.pinterest.com

 

Share

Comments

comments